OTTHON MÉG TUDTA...

2017.10.07

A tanítási év második hónapját tapossák a gyermekek és már elég jól elmélyedtek benne, így repkednek a dolgozatok.

Az én gyermekem 9. osztályos a jövő héten 4 témazárót fog írni. Talán nem is mondható soknak.

Szóval, tele a hócipőjük a tanulással már most, és a tananyag egyre több és több. Ha nem tartja a lépést napról napra, akkor lemarad, nem érti az anyagot és ezáltal fokozódik az iskolai stressz. Szorongás, hasfájás, fejfájás, magatartásbeli, viselkedési problémák.

Márpedig ha az agyunk stressz hatása alatt áll, akkor - legyen az idős vagy akár fiatal - a szervezetünk a túlélő üzemmódra kapcsol, és nem tudunk gondolkodni. Ha pedig nem tudunk gondolkodni, az sem jut eszünkbe, amit eddig tudtunk.

Ismerős az eset, hogy azt sem tudjuk fiúk vagyunk-e vagy lányok?

Hogyan is működik ez az agyban?

A legfontosabb érzelmek, mint az öröm, a fájdalom, a FÉLELEM, a HARAG, valamint a KÜZDELEM és a MENEKÜLÉS közti választás az Amygdalában keletkeznek. Megjelöli tapasztalatainkat aszerint, hogy veszélyesek vagy nem. Vész esetén azonnal működésbe lép az "üss vagy fuss" reflex, az agytörzs veszi át az irányítást, ETTŐL KEZDVE NEM TUDUNK VILÁGOSAN GONDOLKODNI. Ha nincs veszély, akkor a cortex a megszokott módon működik.

Ha pedig az agy veszélyt érez, vagyis stresszel a gyermek, azt oldani szükséges.

Miért stresszel?

  • Mert sok rajta a teher
  • Mert nem érti az anyagot
  • Mert nem tanulta meg (alaposan, felmondva, leellenőrizve)
  • Mert a tanítóval nincs jó viszonyban
  • Mert a szülők elvárása a legjobb jegy
  • Mert a rossz jegyért büntetés jár - félelem

Stressz hatása alatt az agy nem tud gondolkodni és információt befogadni.

A fentiek közül, ha a stressz okát ismerjük, és azt oldjuk, már egy lépéssel közelebb kerülhetünk a megoldáshoz.

Amennyiben még könnyebben és hatékonyabban szeretnénk a tanulás mezejére lépni, nagy segítségünkre lehet a gyermek - vagy akár felnőtt - TANULÁSI STÍLUSÁNAK FELISMERÉSE

  • Tapasztaltad már, hogy a gyermeked fel-alá járkálva mondja fel a tananyagot, vagy a verset, miközben kikérdezed? Esetleg rá is pirítottál már, hogy maradjon egy helyben? Nos, neki valószínűleg KINESZTETIKUS tanulási stílusa lehet, mert szükséges az információ akár befogadásához, akár az információ kiadásához - pl: feleléshez a MOZGÁS. Vagy esetleg állandóan matat a kezével valamit.
  • Könnyen megjegyzi a reklámok szövegeit a TV-ből? Bármit vissza tud mondani hallás után? Könnyebben visszamondja a verset, ha előtte valaki hangosan felmondja neki? Talán AUDITÍV típus lehet és ilyenkor nagyszerű megoldás lehet számára, ha a tananyagot például felmondja a jó kis okos telefonjára - ha már van neki - és onnan hallgatja vissza, amíg például a szülő hozza - viszi a délutáni edzésre.
  • De még ott van nekünk a jó kis VIZUÁLIS típus, aki sokat szeret rajzolni. Illetve a látottakat sokkal könnyebben megjegyzi. Neki érdemes alkalmaznia az elme térképet a tanulásához. De szoktam mondani, hogy ha nem értünk valamit, akkor "gugli" a barátunk - ha már a technika a gyermekek életének része, akkor használják is értelmes dolgokra - millió és egy képet találhatnak rajta akár történelem anyaghoz, akár a kémia kísérletekig a video csatornákon. Annyiszor nézi meg, ahányszor szüksége van rá.

Így már érthető, hogy az auditív típus miért hallgat szívesen zenét, a kinesztetikusnak miért muszáj tanulás közben mozognia. Gyermeked tanulási stílusával szemben immár megértőbb és toleránsabb tudsz lenni.

Ezek még csak a tanulási stílusok. Itt még mindig nem tudjuk, hogy melyik a domináns agyféltekéje, vagy mi az a szociális és tárgyi környezet, amiben optimálisan tudna tanulni?

Ezekről egy későbbi cikkben még írok.

Természetesen a fenti típus meghatározások egy személyre szabott felmérés alapján kerülhetnek a felszínre és adhatnak megértést és segítséget a tanulási nehézségekkel küzdő, egyébként teljesen egészséges és jó képességekkel megáldott gyermekek vagy akár felnőttek részére.

Ezért is állítottam össze egy programot csoportos foglalkozások keretében általános iskolai diákok részére, melyben hétről hétre:

  • oldjuk a tanulással és egyéb érzelmi nehézségekkel kapcsolatos stresszeiket,
  • két agyféltekét összehangoló, agyintegrációs gyakorlatokat tanulunk, melyek segítenek a könnyebb, fókuszáltabb tanulásban,
  • felmérjük a gyermekek tanulási stílusát,
  • tanulási stílusukhoz kapcsolódó módszereket tanulhatnak meg a tanév folyamán.

Mindez csoportos formában és egyéni foglalkozások keretében is működik. Játékosan, a gyerekek életkori sajátosságaiknak figyelembevételével, lépésről lépésre felépítve, a gyermekek igényei szerint.

TANULÁSKÖNNYÍTŐ JÁTÉKOS LÉLEKTORNA© foglalkozásaimat, mindazon szülők figyelmébe ajánlom, akik szeretnék, hogy gyermekük stressz mentesen, önállóan, hatékonyan, magabiztosan, önbizalommal telve, képessé váljanak az előttük álló iskolai és az életbeli kihívásokkal megbirkózni.

Érdeklődnél még a programról bővebben?

Keress bátran, hívj, írj, érdeklődj: kattints a KAPCSOLAT MENÜPONTRA

Hasonló foglalkozások keretében

Érden: Kiss Orsolya www.pile.hu és 

Székesfehérváron: Kispál Orsolya https://www.facebook.com/HINTA-Hat%C3%A9kony-INtenz%C3%ADv-TAnul%C3%A1s-1619690375023962/ 

a saját programjuk keretében foglalkozik gyermekekkel. Őket is keressétek bátran! Mi hárman ugyanazokat a tanulmányokat végeztük és építjük hivatásunkat együtt, egymással szoros munkakapcsolatot tartva.

Felhasznált irodalom: 

Gál Attila: Képességfejlesztő Intézet - Tanulási coaching modul - Gyorsított tanulási technikák I-II

www.kepessegfejlesztointezet.hu, www.egyensulyert.hu

Helga Baureis Claudia Wagenmann: Hatékony tanulás a kineziológiával